Με την υποστήριξη του
 


ΜΟΥΣΕΙΟ EL GRECO

Μουσείο
Μουσείο Ελ Γκρέκο στο Φόδελε Το κτίριο που στεγάζει το Μουσείο αναστηλώθηκε με την εποπτεία του Υπουργείου Πολιτισμού και από τον Αύγουστο του 1998 άρχισε να λειτουργεί με έκθεση αντιγράφων έργων του Δομήνικου Θεοτοκό-πουλου.

Η παράδοση αναφέρει ότι σε αυτό το σπίτι γεννήθηκε ο μεγάλος ζωγράφος Δομήνικος Θεοτοκόπου-λος (El Greco) 1541 - 1614.
Αναφέρει ότι γεννήθηκε 25 χλμ. βορειοδυτικά έξω από τον Χάνδακα Ηράκλειο), δίπλα σε ένα βυζαντινό ναό. Η περιοχή αυτή ονομάζεται Θεοτοκιανά και είναι από τους πρώτους οικισμούς του Φόδελε.
Η αναστήλωση ξεκίνησε το 1982 και διήρκεσε πέντε χρόνια.
Το οίκημα βρέθηκε με σοβαρές φθορές από το χρόνο και αναστηλώθηκε ακριβώς όπως ήταν ο αρχικός του σχεδιασμός. Στο εσωτερικό του υπάρχει φωτογραφικό υλικό από τον ερχομό των καθηγητών του Πανεπιστημίου Βαλιαδολίδ της Ισπανίας στις 27 Ιουλίου 1934, όπου θέλησαν να αποδώσουν φόρο τιμής στο μεγάλο μας ζωγράφο Δομήνικο Θεοτοκόπουλο και στη γενέτειρά του το Φόδελε.
Επιπλέον υπάρχει φωτογραφικό υλικό και πληροφορίες από τα αποκαλυπτήρια της προτομής του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου, στο Φόδελε το 1964.
Ακόμη θα δείτε πληροφορίες σχετικά με τους απογόνους του Θεοτοκόπουλου, αναπαράσταση της αίθουσας ζωγραφικής (atelier) και 24 έργα του σε μορφή slides.

Δομήνικος Θεοτοκόπουλος, ο Κρητικός, ο Έλληνας
Μουσείο Ελ Γκρέκο στο Φόδελε Ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος (El Greco), ο Κρητικός, ο Έλληνας, ο κορυφαίος ζωγράφος. Είναι ο Στρατηγός και ο Παππούς του Καζαντζάκη. Και μόνο το όνομα Έλληνας που του δόθηκε αρκεί να δώσει το μέγεθος του και πόσο μας τιμά.
"Μάστορας" αγιογράφος καταξιω-μένος ήδη σε νεαρή ηλικία στο Χάνδακα, στο δεύτερο μισό του 16ου αιώνα, εγκατέλειψε τη γενέτειρα, όπως τόσοι άλλοι, για την οικουμενική του πορεία. Όμως το πρώτο συστατικό στοιχείο στην τέχνη του το πήρε από τη βυζαντική ζωγραφική, που ο Χάνδακας ήταν τότε το παγκόσμιο κέντρο της.

Ανήσυχο πνεύμα, σαν γνήσιος Κρητικός, άνοιξε τα φτερά του για τη Βενετία της Ιταλίας, τη μητρόπολη του πολιτισμού, των γραμμάτων και της τέχνης στην Ευρώπη. Εκεί γνώρισε ένα από τους μεγαλύτερους ζωγράφους της εποχής, τον Τιτσιάνο, και ενσωμάτωσε στη ζωγραφική του κοσμοθεωρία, σαν δεύτερο βασικό στοιχείο το φως (την "Αστραπή") και το χρώμα.
Κατέληξε στην Ισπανία, όπου η ζωή του γνώρισε δραματική κορύφωση. Εδώ αναμετρήθηκε με την Ιερή Εξέταση. Η αναμέτρηση ήταν ανάμεσα στο καλό και το κακό, το ηθικό και το ανήθικο, στην ελευθερία και τη μισαλλοδοξία, την πίστη και το φανατισμό. Ήταν η αιώνια αναμέτρηση του Φωτός με το Σκότος. Ο Θεοτοκόπουλος είχε όλα τους πίνακές του, το Φώς και τις αξίες του ανυπότακτου πολιτισμού που τον γέννησε.

Σύμφωνα με την παράδοση, ο ζωγράφος υπόγραφε τα έργα του με το επώνυμο Κρής, όταν ήτανε στην Κρήτη και ζωγράφισε αγίους.


EL GRECO - "Η ΒΑΠΤΙΣΗ"
Η Βάπτιση του Ελ Γκρέκο στο Ιστορικό Μουσείο Ηρακλείου Το αυθεντικό έργο του "Η βάπτιση" βρίσκεται στο Ιστορικό Μουσείο Ηρακλείου, ύστερα από την αγορά του από τον Δήμο Ηρακλείου με την συνδρομή πολλών Ηρακλειωτών έναντι ενός σημαντικότατου ποσού, δίνοντας την δυνατότητα στους Ηρακλειώτες αλλά και στους χιλιάδες επισκέπτες του μουσείου να θαυμάσουν ένα από τα ωραιότερα έργα του μεγάλου ζωγράφου.










ΩΡΑΡΙΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
Το Μουσείο είναι επισκέψιμο καθημερινά,
από τις 9 το πρωί μέχρι τις 7 το απόγευμα

Μουσείο Ελ Γκρέκο στο Φόδελε Μουσείο Ελ Γκρέκο στο Φόδελε Μουσείο Ελ Γκρέκο στο Φόδελε




   Απόσπασμα του αφιερώματος της
  "Φιλελεύθερης Δύναμης"  στο Ηράκλειο


Ενας τριανταεξάχρονος άνδρας με παράφορα μάτια φτάνοντας στη ζωσμένη από τείχη πολιτεία, περήφανη και απομονωμένη από τις βαθειές τάφρους του Τάγου με τις γυμνές όχθες και τους αστραφτερούς βράχους έμεινε άλαλος.
Μουσείο Ελ Γκρέκο στο ΦόδελεΤο τοπίο γεμάτο ελιές, τα θυμάρια μοσχοβο-λούσαν και η βασιλική πολιτεία φάνταζε κα-τακόκκινη κάτω από τον φλογισμένο ουρανό.
Πόσο μα πόσο μοιάζει με την πατρίδα μου τη Φόφελε σκέφθηκε.
Ετσι αποφάσισε να την κάνει δεύτερη πατρίδα του, να την αγαπήσει να την δοξάσει.
Ο τριανταεξάχρονος άνδρας ήταν ο Δομίνικος Θεοτοκόπουλος.
Γεννήθηκε στο πορτοκαλοχώρι, του Φόδελε.
Οπως λέγεται η καταγωγή της οικογένειας ήταν από το Βυζάντιο και κατάληξε στην Κρήτη περνώντας πρώτα από την Κέρκυρα.
Στο Φόδελε έμεινε μέχρι τα είκοσί του χρόνια, μαθαίνοντας από τους καλόγερους του Αγίου Παντελεήμονα τα πρώτα του γράμματα.
Οι ιστορικοί λένε ότι συνέχισε τις σπουδές του στο φημισμένο σχολείο δίπλα στο μοναστήριι της Αγίας Αικατερίνης.
Πιθανόν να δούλεψε και λίγο με τον Μιχαήλ Δαμασκηνό τον αρχηγό της Κρητικής Σχολής Αγιογραφίας, πριν ξεκινήσει για την Ιταλία πόλο έλξεως για τους καλλιτέχνες εκείνης της εποχής.
Με τον αδελφό του Μανούσο έφυγαν από το λιμάνι του Χάνδακα (Ηράκλειο) και έφτασαν στη Βενετία. Η Κρήτη τότε ήταν Βενετσιάνικη κτήση. Πολλοί Ελληνες, Κρητικοί ιδιαίτερα είχαν μαζευτεί τότε στη Βενετία, γύρω από το Ριάλτο, κι ο Αγιος Γεώργιος είχε γίνει το πνευματικό τους κέντρο. Η τοπική τέχνη μαζί με τις καλλιτεχνικές ροπές που επικρατούσαν δημιούργησαν την φημισμένη "SCUOLA BYZANTINA MIGRIORATA" πηγή έμπνευσης για τις πρώτες δουλειές του Θεοτοκόπουλου.
Στην Βενετία ξανάρχισε να μελετά με δασκάλους αυτή τη φορά τον Τιτσιάνο, τον Τιντορέτο, τον Μπασάνο, όπως βεβαιώνει ο ίδιος αντιγράφοντάς τους με μεγάλη ευκολία.

Και ο Ελληνας από το Φόδελε της Κρήτης αρχίζει να εντυπωσιάζει "κάνοντας να σαστίσουν με το εκπληκτικό προσωπικό του στυλ όλοι οι ζωγράφοι της Ρώμης" όπως γράφει ο διακεκριμένος καλλιτέχνης Τζούλο Κλόβιο ο οποίος και τον συνέστησε στον καρδινάλιο του Φορνέζε. Πάνω από είκοσι πέντε έργα αυτής της περιόδου θεωρούνται δικά του.
Χαρακτηριστικά αναφέρω την "προσκύνηση των μάγων" στο Μουσείο Μπενάκη και το τρίπτυχο που βρίσκεται στην πινακοθήκη της Μοδένα. Ηταν ένα θέμα που αγαπούσε. Γι' αυτό το ξανάφτιαξε και το έργο αυτό βρίσκεται σήμερα στη Βουδαπέστη.
Στην Ιταλία έδειξε ένα αξιοθαύμαστο ταλέντο και στα πορτραίτα, εκτός από την άριστη τεχνική στα θρησκευτικά έργα.
Χαρακτηριστικό είναι το πορτραίτο του φίλου του Τζούλιο Κλόβιο που βρίσκεται σήμερα στο Μουσείο της Νάπολις.
Εδώ τελειώνει η Ιταλική "άνοιξη" του Γκρέκο ο οποίος δεν είναι ακόμα ο "EL GRECO" αλλά ο πολύ καλός ζωγράφος, ο πανάξιος μαθητής του Τσιτσιάνο και του τιντορέτο του οποίου η τεχνική επιρεάζεται από την Ιταλική Αναγέννηση και την Βυζαντινή Τέχνη...